Choroby powodowane zasoleniem gleby
Słownik niezrozumiałych pojęć tutaj
Wprowadzenie
Zasolenie stanowi duży problem w produkcji, szczególnie gdy:
1. |
Używaną wodą do nawadniania roślin jest woda morska. |
2. |
Plantacje są usytuowane w miejscach znajdujących się pod działaniem wiatru morskiego zawierającego duże ilości soli. |
3. |
Gleba i woda stanowisk uprawnych zawiera z natury duże ilości soli. |
4. |
Gleba jest słabo przepuszczalna, ułatwiając gromadzenie się soli w strefie korzeni roślin. |
5. |
Stosuje się nadmierne i nieracjonalne nawożenie oraz nawadnianie roślin i gleby. |
6. |
Używa się substancji chemicznych, głównie chlorku sodu (NaCl), w celu likwidowania śliskości zimowej na jezdniach i drogach. |
Rośliny różnią się tolerancją względem wysokich poziomów rozpuszczalnych soli. Wiele roślin dziko rosnących jest przystosowanych do wzrostu i rozwoju w środowisku silnie zasolonym. Są to tzw. halofity lub słonorośla. Natomiast glikofity są roślinami wykazującymi w różnym stopniu wrażliwość na stresy solne.
Ze względu na stopień wrażliwości na sól rośliny dzieli się na:
1. |
Mało wytrzymałe na zasolenie. Jest to większość roślin warzywnych (np. fasola, groch, marchew, rzodkiewka, seler, truskawka) i drzewa owocowe (np. brzoskwinia, jabłoń, wiśnia). |
2. |
Umiarkowanie tolerancyjne na zasolenie. Grupa ta obejmuje większość zbóż (np. kukurydza, owies, żyto), z wyjątkiem jęczmienia, oraz kapustę, lucernę, ogórek, słonecznik, szparagi, szczypiorek i ziemniaki. |
3. |
Dość wytrzymałe na zasolenie. Roślinami tymi są np. burak pastewny i cukrowy, jęczmień i koniczyna. |
Uprawne glikofity rosnące w środowisku zasolonym wydają niższe i gorszej jakości plony oraz są zwykle bardziej podatne na choroby infekcyjne.
Sole oddziaływują na rośliny:
Skutkami bezpośredniego oddziaływania soli na rośliny są:
Symptomy chorobowe wywołane zasoleniem środowiska różnią się w zależności od:
Zasolenie gleby |
Cel ćwiczenia
1. |
Poznanie objawów chorobowych spowodowanych nadmiernym zasoleniem gleby. |
Materiał
Rośliny fasoli w doniczkach z glebą podlewaną wodą i roztworem NaCl o stężeniach 1, 3, 6 i 10 g l-1.
Ćwiczenie
1. |
Wysiej możliwie dużo nasion do doniczek plastykowych o średnicy ok. 10 cm wypełnionych glebą. Gdy rośliny osiągną stadium 1. liścia do 2 liści, rozpocznij ich podlewanie roztworem NaCl o stężeniach 1, 3, 6 i 10 g l-1. Rośliny kontrolne podlewaj wodą wodociągową. Rośliny podlewaj intensywnie co drugi dzień. Aby rośliny były pod ciągłym oddziaływaniem stresu solnego, wstaw doniczki do kuwet i nie usuwaj nadmiaru roztworu gromadzącego się na dnie kuwety do czasu następnego zastosowania roztworu NaCl. Przed każdym nowym zastosowaniem roztworu NaCl i wody wylej zawartość kuwety. Wykorzystując dostępny materiał określ pokrój, zabarwienie, wysokość i obecność nekroz u roślin fasoli poddanej działaniu wody i roztworu NaCl o stężeniach 1, 3, 6 i 10 g l -1. Wyniki porównań zestaw w tabeli. |
Pytania
1. |
Poza wrażliwością roślin, od czego jeszcze zależy wielkość efektu zasolenia środowiska? |
2. |
Jakie objawy innych chorób przypominają symptomy wywołane nadmiernym zasoleniem gleby? |